block




Часи Великого Посту


Праведний Миколай Кавасила, Архієпископ Фессалонікійський, Часи Великого Поступояснюючи Святу Літургію говорить: «У священнодійстві Святих Тайн Святі Дари перетворюються в Божественне Тіло і Кров. Мета його – освячення вірних, які отримують через Причастя Святих Дарів відпущення гріхів та спадщину Царства Небесного.

Приготуванням до самої справи перетворення Святих Дарів служать молитви, псалми, читання зі Священних Книг - все, що і виголошується як перед освяченням, так і після освяченні Дарів. Бо хоч Бог подає нам всяку Святиню даром і ми нічого не можемо принести Йому, однак Він настійливо вимагає від нас, щоб ми були здатними прийняти Святиню та зберегти її.

Саме цю силу у відношенні до нас мають молитви й псалми, бо вони освячують нас і налаштовують до належного прийняття Святині, до збереження і подальшого утримання її в собі.

Молитви навертають нас до Бога, у них ми просимо прощення наших гріхів. Читання Святого Письма сповіщає благість і людинолюбство Боже, а разом із тим правду і суд, впроваджує в наші душі страх Божий, запалює любов до Бога і таким чином вселяє в нас рішучу готовність до виконання Його заповідей. Зокрема, священика це готує до того, щоб він гідно міг приступити до здійснення жертвопринесення.

З іншого боку, ми отримуємо освячення ще й тим, що в усьому ми споглядаємо образ Христа, Його опіку відносно до нас і Його страждання». (із «Пояснення божественної Літургії» Святого Миколи Кавасили, Архієпископа Фессалонікійського).

Часослов — церковно-богослужбова книга, яка містить молитви повсякденних церковних чиннопослідувань і призначена для користування священиками, читцями, співцями та всіма вірними Христової Церкви для благочестивого вжитку. Назва походить від слова «часи» (години) — частини церковної служби.Крім незмінних молитвослів’їв, до Часослова входять змінні піснеспіви: тропарі, кондаки.

На теренах сучасної України Часослов був найпопулярнішою церковною книгою, мав багато видань та широко вживався для навчання грамоти. Багато текстів із Часослоа вивчалося на пам'ять.

У 1491 році в Кракові вперше було видано Часослов кирилицею. Це видання з'явилося за ініціативи Швайпольта Фіоля в друкарні, що була заснована за сприяння багатого краківського міщанина, «правдивого гірничого короля Угорщини» Яна Тужона (Яна Турзо). Ще були видання: Львівське (1609 р.), Острозьке (1612 р.), Київське (1614, 1625, 1626, 1640, 1657 рр.), пізніше – Почаївські Молитвослови (Василіян) 1755 та 1793 років тощо.

Часи (грец. ὧραι) – богослужіння, що звершуються для моління віруючих та освячують певний час доби. Складаються вони із трьох псалмів, декількох стихів і молитв, підібраних відповідно до конкретного часу дня і страждань Христа, які Він терпів ради нашого спасіння.

Часи входять у добовий богослужбовий цикл. В Часослові містяться:
1) Перший Час (відповідає 6-й годині ранку) – освячує молитвою день, що наступив, згадується Адам і Єва, які були вигнані з раю і перебування Христа на суді у первосвященика Кайяфи. Це чиннопослідування виникло пізніше інших трьох, які були відомі ще в давні часи.

2) Третій Час (9-та ранку) – на ньому згадується зішестя Святого Духа на апостолів.

3) Шостий Час (12-та година) – згадується розп'яття Ісуса Христа.

4) Дев'ятий час (15-та година дня) – згадується Хресна смерть Господа Ісуса Христа.

Великопостові Часи читаються в понеділок, вівторок, середу, четвер і п'ятницю всієї Святої Чотиридесятниці, в понеділок, вівторок і середу Страсної седмиці, у середу й п'ятницю Сирного тижня (якщо ці дні Сирного тижня не співпадуть зі святом Стрітення Господнього або з храмовим святом).

Чиннопослідування часів, які служаться під час Великого посту, мають в порівнянні зі звичайними часами свої особливості:
1. На кожному Часі після читання трьох псалмів читається рядова кафізма (за винятком понеділків та п'ятниць на першому часі і п'ятниць на дев'ятому часі. Не читаються також кафізми на Першому і Дев'ятому Часі у Великий понеділок, вівторок і середу).

2. У кожному Часі триразово співається постовий тропар часу із земними поклонами.

3. В шостому Часі Устав приписує читати паремії.

4. В кінці кожного Часу читається молитва Святого Єфрема Сиріна: «Господи і Владико життя мого ...» із великими (земними) і малими (поясними) поклонами.

5. Часи Третій, Шостий і Дев'ятий звершуються разом перед зображальними.

Великопостові Часи починаються виголосом священика: «Благословен Бог наш…». Читець читає: «Амінь». «Слава Тобі, Боже наш, слава Тобі». «Царю Небесний…», Трисвяте по «Отче наш…». Після виголосу священика: «Бо Твоє є Царство…» читець читає: «Амінь». «Господи, помилуй» (12 разів), «Слава і нині», «Прийдіть, поклонімось…».

Після цього читаються три псалми: «Почуй, Господи, правду мою…» (16-й псалом); «До Тебе, Господи, підношу душу мою…» (24-й псалом); «Помилуй мене, Боже…» (50-й псалом).

Час Шостий читається по закінченні Третього і розпочинається виголосом: «Прийдіть, поклонімось…», після чого читаються псалми: «Боже, в ім’я Твоє…» (53-й псалом), «Вислухай, Боже, молитву мою…» (54-й псалом), «Хто живе під охороною Всевишнього…» (90-й псалом).

Дев’ятий Час йде слідом за Шостим і починається читанням: «Прийдіть поклонімось…», після чого читаються такі псалми: «Які любі оселі Твої…» (83-й псалом), «Господи, Ти змилувався…» (84-й псалом), «Прихили, Господи, вухо Твоє…» (85-й псалом).

9-й час має важливе літургійне значення, відкриваючи вечірнє богослужіння, хоча все ж таки він є богослужінням наступного дня.

На кожному Часі, після закінчення трьох псалмів, читець виголошує: «Слава і нині…», «Алилуя, алилуя, алилуя, слава Тобі Боже» (Тричі). «Господи, помилуй» (Тричі). «Слава і нині…». Тоді читає рядову кафизму. На Дев’ятому Часі у всі п’ятниці Святої Чотиридесятниці, в понеділок, вівторок і середу Страсної седмиці кафизми не читаються.

Після прочитання першої «Слави» кафизми читець виголошує: «Слава Отцю, і Сину, і Святому Духу», а хор співає: «і нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь». «Алилуя, алилуя, алилуя, слава Тобі Боже» (Тричі). «Господи, помилуй» (Тричі) «Слава…». Читець виголошує: «І нині..» і читає 2-гу «Славу».

Опісля служба йде в тому ж порядку, що і після першої «Слави». Після третьої «Слави» читець виголошує: «Слава Отцю, і Сину, і Святому Духу», а хор співає: «і нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь». «Алилуя, алилуя, алилуя, слава Тобі Боже» (Тричі). «Господи, помилуй» (Тричі).

Після стихослів’я кафізми священик, ставши перед Царськими Вратами, виголошує постовий тропар Часу: на 3-му Часі (глас 6): «Господи, Ти, що Пресвятого Твого Духа…». 1-ий стих: «Серце чисте створи в мені, Боже…». 2-ий стих: «Не відкинь мене…». На 6-му Часі (глас 2): «Ти, що в шостий день же і годину…». 1-ий стих: «Вислухай, Боже, молитву мою…», 2-ий стих: «До Бога взиваю…». На 9-му Часі (глас 8): «Ти, що о дев’ятій годині…», 1-ий стих: «Нехай наблизиться молитва моя до Тебе, Господи…». 2-ий стих: «Нехай дійде благання моє до Тебе, Господи…».

Хор, після виголошення священиком тропаря, співає його перший раз. Після виголошення 1-го стиха хор співає другий раз і після виголошення 2-го стиха –третій раз.

Далі священик і всі богомольці творять поклін. Під час співання хором тропаря священник і всі богомольці стоять на колінах. Після співання тропаря Часу священик виголошує: «Слава…», а читець читає: «І нині…» та Богородичний Часу: на 3-му Часі: «Богородице, Ти єси виноградна лоза істинна …», на 6-му Часі: «Через превеликі гріхи наші…», на 9-му Часі: «Благий, що ради нас народився від Діви…».

На 6-му Часі після Богородичного читець виголошує тропар пророцтва. Потім священик виголошує : «Будьмо уважні», а читець – прокимен Тріоді перед читанням Паремії. Хор співає прокимен Тріоді; читається Паремія з книги Пророка Ісайї, по закінченні якої, співається другий прокимен Тріоді.

На 3-му і 9-му Часах (після Богородичного) і на 6-му Часі (після другого прокимна) читаються такі молитви: «Господь Бог Благословенний…» (3-й Час), «Скоро пошли нам щедроти Твої…» (6-ий Час), «Не залиш нас до кінця…» (9-ий Час).

Якщо на часах буває читання Святої Євангелії (в перші три дні Страсної седмиці), то молитви, належні після Богородичного, читаються не відразу, а тільки після Євангельських читань чи паремій (як на 6-му Часі). Далі читається Трисвяте по «Отче наш...». Після цього читець читає: на 3-му Часі: «Благословен єси, Христе Боже наш…», «Слава…», «Скоре і надійне подай утішення…», «І нині…», «Богородице Пресвятая…»; на 6-му Часі «Спасіння вчинив Ти…», «Слава…», «Пречистому Твоєму образові…», «І нині..», (в понеділок, вівторок і четвер) «Богородице, Ти єси джерело милосердя…», ( в середу і п’ятницю) «Препрославлена єси, Богородице Діво…»; на 9-му Часі: «Побачивши Начальника життя…», «Слава…», «Посеред двох розбійників…», «І нині…», «Агнця, і Пастиря, і Спасителя світу…»Тоді читається «Господи помилуй» (40 разів), «Ти, що кожного часу…», «Господи помилуй» (тричі), «Слава і нині…», «Чеснійшу від Херувимів…», «Іменем Господнім…».

Священик виголошує: «Боже, ущедри нас…». Після цього виголосу священик на кожному часі промовляє молитву преподобного Єфрема Сиріна: «Господи і Владико життя мого…» з усіма великими і малими поклонами.

На 3-му і 6-му Часах б’ється 16 поклонів, а на 9-му Часі – 3 великих поклони. Після поклонів читається заключна молитва Часу: «Владико Боже, Отче Вседержителю…» (3- ій Час), «Боже й Господи Сил…» (6-ий Час), «Владико Господи, Ісусе Христе Боже наш…»
прот. Олексій Мороз



Поділитись


















otta Da Vinci